کتاب «خنیاگر روح»

نام اثر: خنیاگر روح
مؤلف: میثم مرادی
انتشارات: اودیسه

موضوع: جامعه‌شناسی و آسیب‌شناسی
موضوع: فرهنگ و روان‌شناسی

طراح جلد: مونا صادقی
صفحه‌بندی: شهرام فیروزی
تیراژ: 500 جلد

مقدمه‌ی ناشر:

کتاب خنیاگر روح نوشته میثم مرادی، اخلاق اجتماعی در ایران و جنبه‌های روانشناسی آن را مورد بررسی قرار می‌دهد. همچنین به تعریف هنر و سیستم جاعلیت می‌پردازد و برای تقویت جسم و علی‌الخصوص روان چند راهکار عملی پیشنهاد می‌کند.

خنیاگر یعنی نوازنده. ترکیب خنیاگر روحرا پیر دوره‌گرد اما بی‌نیازی تصور کنید که نُت موسیقایی روح انسان را می‌داند و به دلایلی آن را برای همگان، فارغ از رنگ، نژاد، ملیت و از این قبیل عوامل می‌نوازد.

او مانند خورشید، بی‌منت نعمتش را به شما ارزانی می‌دارد، همچون مادری‌ست خیرخواه و مانند پدری‌ست که با تمام سخت‌گیری‌هایش صلاح‌تان را می‌خواهد. باید به نغمه‌ی او گوش داد. صدایی گوش‌نواز و گاهاً سخت و گوش‌خراش! اما تلخ و شیرین، این نوا، نوای حقیقت است و از آن گریزی نیست.

این کتاب که به پیرمرد نوازنده تشبیه شده است، دارای انعطاف بالایی‌ست؛ از ابعاد زمخت و سرسام‌آور اجتماعی، تا هنر لطیف و ظریف؛ درست همانند موسیقی پرفراز و فرود پیرمرد! کتابی مختصر ولی جامع، پیرامون مسائلی ظاهراً مجزا، اما در حقیقت منشعب.

خنیاگر روح صریح است. نه داستان است و نه شعر؛ نقد است و نقد؛ به همه‌چیز! به همه‌کس! مُشتی‌ست بر دهان بازی‌های سیاسی پنهان که در پشت پرده برای جان و نان مردم کشیده می‌شود. معرف و واسطه‌ای‌‌ست بین مردم حقیقی جامعه و هنر؛ پُلی محکم برای تصعید اخلاقیات فرد و در نهایت جامعه.

این کتاب کاملاً مختص حقایق انسان است. نه هستی‌شناسی و نه چیز دیگری خارج از وجود انسان‌ها؛ تمام بخش‌های کتاب به روح بشر ارجاع داده شده است. مثلاً فصل اول راجع به فراهم آوردن زمینه‌های آرامش روحی آدمیزاد است و یا فصل دوم که پیرامون پاکسازی و بازیابی روح اصیل آدمی‌ست. به همین ترتیب، می‌توان فصل سوم را درباره‌ی نقایص اکتسابی روح‌ هر فرد دانست که مجموعاً تبدیل به یک اجتماع شده. فصل چهارم و پایانی نیز مجموعه نکاتی در حیطه‌ی تقویت روح است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

 این عصر را می‌توان عصر جاعلیّت نامید؛ عصر پساجاهلیت. در حقیقت در دوران جاهلیت با انسان‌هایی روبرو بودیم که از روی نادانی به دیگران یا خودشان ضربه می‌زدند؛ اما امروزه با نوعی از بشر مواجه هستیم که با آگاهی و پیش‌زمینه‌ی ذهنیِ دانستن، به هم‌نوع خود، و در درازمدت به خودش آسیب می‌رساند. این منطق می‌گوید که اگر گرگ باشی، غذای بیشتری نصیبت خواهد شد. در واقع، در این مجموعه‌ عده‌ای باید طعمه شوند؛ این عده، بازماندگان جاهلان عصر قبلی‌اند که قربانی جاعلان عصر حاضر می‌شوند. سواران کِشتی جاعلیت، مسخ شده و استحاله یافته‌ی جاهلان عصر جاهلیت هستند؛ به بیانی با وضوح بیشتر، ذهن شخص جاعل، نواده‌ی ذهنیت فرد جاهل است. چرخه‌ی تناسل ادامه دارد و با این روال، باید منتظر نسلی خطرناک‌تر باشیم که مثل آب‌خوردن جاعلان را شکار می‌کنند!

بریده‌ای از کتاب خنیاگر روح

علاوه بر نسخه‌ی فیزیکی، شما می‌توانید نسخه‌ی الکترونیکی این اثر را با استفاده از لینک زیر و از وبسایت و اپلیکیشن «کتابراه» تهیه کنید.

تهیه کتاب